Om oss









Hvem vi er

ideen, folka, historien


Oslo Buddhistsenter

Oslo Buddhistsenter åpnet 19 februar 2000 til nytte og glede for alle levende vesener. Vi er en lite gjeng som blir inspirert av å oversette buddhas tidløse lære til praktiske måter å leve bedre her og nå. Det gjør vi ved å anerkjenne og etter hvert akseptere alle sider ved oss selv og de rundt oss. Og så integrerer vi det som er sunt i alt vi gjør. Og vi gjør det med kjærlighet – det er i alle fall målet. Ut fra en slik vennlig aksept og voksende indre ro kan vi begynne å gi slipp: Først dårlige vaner og til slutt alle forestillinger eller vrangforestillinger vi har om livet, om oss selv og om verden. Vi vil oppleve virkeligheten som den er nå. Vil du være med?

Vi er ikke alene. Vi er en del av det verdensomspennende Triratna buddhistfellesskap som ble startet våren 1967. Siden Buddhas tid har nye tradisjoner hele tiden vokst frem. Triratna er et av de siste tilskuddene.


Faste aktiviteter

Torsdager kl 18.00-20.30 – Introduksjonskurs eller fordypning

Annenhver onsdag kl 19.15-21.00 – Meditasjonskveld med te-seremoni.

 

Se ellers aktiviteter eller Faceook for oppdateringer

Adresse

Oslo Buddhistsenter

Storgata 39 (like ved Gunerius)

0182 Oslo

Norge





Vår visjon

er å leve frie, kloke, medfølende liv i en vestlig kultur.




Mange kommer tilfeldigvis innom Oslo Buddhistsenter og føler seg umiddelbart hjemme. En Oase i hverdagen: Det er noe som er sant og virkelig – og samtidig hjertelig og morsomt.

Vi trenger alle et miljø: perspektiv og idealer; vennskap; oppmuntring; støtte og inspirasjon fra likesinnede. Det tar tid å integrere nye idealer i sitt liv. Derfor snakker vi om  tre nivåer av praksis:

Ordensmedlemmer

dedikerer hele sitt liv til oppvåkning til glede for alle levende vesener.

Mitraer

ser på seg selv som buddhister, lever etter buddhistisk etikk og ser på Oslo Buddhisternter og Triratna buddhistfellesskap som sitt åndelige hjem.

Venner

stikker innom av og til, deltar på kurs og retretter og praktiserer så mye eller lite man vil.

 

Medlemmer i Buddhistforbundet

Uansett om du er ordinert, mitra eller venn kan du bli registrert som «offisielle» buddhister i Norge. Da får Oslo Buddhistsenter din del av «kirkeskatten». Du kan melde deg inn her LEGG TIL KNAPP


Uttarabha – det nye Oslo Buddhistsenter

Tenk deg at du er sliten og lei, med at følelse av at noe er galt, men du vet ikke helt hva. Du stikker innom en liten kafe på veien hjem. Det er en koselig og intim kafe, men det er noe mer også. Det er noe med atmosfæren… Du begynner å se deg rundt: Buddha, ro, plakater om engasjement i en protest, om sammenkomster og retretter. Folk snakker sammen om meningen med livet. Du blir nysgjerrig.

 

Vi ønsker å kjøpe et lokale som kan bli denne oasen for frihet, medfølelse og visdom i Oslo. Etter å ha leid lokaler siden 2000 ønsker vi å kjøpe et sted der vi både kan tilby introduksjonskurs og andre aktiviteter, ha et bofellesskap og helst en næringsvirksomhet basert på buddhistisk etikk. Her kan du se en video basert på et hus vi nesten fikk kjøpt i 2016. https://www.youtube.com/watch?v=M5HntfXIJOk&t=7s

 

I 2017 har vi startet et nytt bofellesskap i et leid hus på Bislett, og basert på energien skapt i det kollektivet vil vi lete videre i 2018. Vi trenger din hjelp til å finne gode lokaler innenfor ring 3 i Oslo, og til å finansiere det 🙂

.

Fellesskap er ikke halvparten av det åndelige liv. Det er hele det åndelige liv!Buddha


Våre medlemmer

Møt vår sangha

Ordensmedlemmer

Ordensmedlemmer i Norge


Gunaketu

Gunaketu

Lærer og styreleder

Jeg heter Gunaketu. Det er et sanskrit navn som betyr “verdifulle flamme”. Jeg hoppet av et doktorgradsstudium i etikk for å bli ordinert inn i Triratna Buddhistorden. Jeg flyttet da inn i et mannskollektiv i Manchester studerte og praktiserte buddhas lære og jobbet med å bygge det nye Manchester Buddhist Centre. Etter å ha bli ordinert i 1996 fortsatte jeg å bo, jobbe og undervise i Manchester til 2000 da jeg startet Oslo Buddhistsenter og flyttet til Norge.

Når jeg ikke ikke er på Oslo Buddhistsenter jobber jeg som gestaltterapeut gjennom Pustepause og som konsulent gjennom iGo, er kanskje på tur med datteren min i sidevognen på motorsykkelen Zephyre, eller trener Qigong.

Jeg trekkes mot Oslo Buddhistsenter fordi jeg er lidenskapelig nysgjerrig på hva som er sant og virkelig. Med ledestjerner som frihet, visdom og medfølelse navigerer jeg i dette mysteriet vi kaller liv.

Muditadevi

Muditadevi

Lærer

Jeg heter Muditadevi som er sanskrit og betyr ‘medgledens gudinne.’ Jeg fikk dette inspirerende navnet da jeg ble ordinert inn i Triratna buddhistorden i 2015.

Jeg er en livsglad kvinne som vil jobbe mer med hjertet enn hodet og har derfor videre utdannet meg til shiatsuterapeut og jobber gjennom Oslo Shiatsu. Jeg jobber med å vikle ut mitt potensiale som menneske via meditasjon og økt oppmerksomhet, kjærlig vennlighet, qi gong og Ikkevolds-kommunikasjon. Jeg synes det er spennende og lærerikt å jobbe med mennesker og deres energier, samt å være sammen i oppmerksomhet. Jeg elsker å være ute i naturen og opplever mye tilstedeværelse, glede og ro der.

Jeg er inspirert til å undervise ved Oslo Buddhistsenter for å dele en vei til vekst og utvikling for andre mennesker, og samtidig bidra til å gjøre verden til et mer fredelig og vennlig sted å leve for alle levende vesen.

Śraddhāpa

Śraddhāpa

Lærer

Jeg er opprinnelig fra Skottland, og har bodd i Norge siden 2006. Jeg har praktisert buddhisme i Triratna siden tenårene, og i 2015 ble jeg ordinert som medlem av Triratna Buddhistorden. Jeg fikk navnet Śraddhāpa, som betyr «Han som beskytter sin tillit til Buddhas lære».

Jeg har alltid vært språknerd, og i de siste årene har jeg studert flere av språkene som buddhismens hellige tekster har blitt overført til oss på. Jeg har bidratt med oversettelser av «Renelandssutraene» (som er blant de viktigste og mest populære hellige tekster blant østasiatiske buddhister) til boka «Great Faith, Great Wisdom», og jeg var en av hovedoversetterne for antologien «A Common Buddhist Text», som er et forsøk på å skape en slags ‘buddhistisk bibel’.

Jeg er inspirert av å prøve å leve ut læren til Buddha og den buddhistiske tradisjonens andre store mestere ved å fordype meg i de mange fantastiske tekstene og visdomsord de har etterlatt seg. Jeg håper også å kunne hjelpe andre gjøre det samme gjennom oversettelse, og undervisning på Oslo Buddhistsenter.

Utenom engasjementet i Triratna jobber jeg som lærer i engelsk og KRLE på en barneskole i Lørenskog, og er styremedlem i NOAH – for dyrs rettigheter.

Følg meg på www.facebook.com/sraddhapa.translation

Fint å legge inn hyperlenker for:

«Great Faith, Great Wisdom»

«A Common Buddhist Text»

«NOAH – for dyrs rettigheter»


Våre andre lærere

Ordensmedlemmer utenfor Norge som kommer og underviser


Guhyavajra

Guhyavajra

President og lærer

Guhyavajra kommer fra Ny Zealander og ble ordinert i 1985. Han har fullført over femten aleneretretter på over en måned, tre 4 måneders ordinasjonsretretter og over hundre retretter på to eller fire uker. Guhyavajra bodde fem år som del av teamet som hjelper menn til ordinasjon på retrettstedet Padmaloka på slutten av 90-tallet. Han er for øyeblikket basert i Stockholm, og jobber for Triratna i de forskjellige nordiske landene, Polen og Storbritannia.

Som president er han en åndelig veileder som besøker oss flere ganger i året. Han fungerer også som ombudsmann hvis det er noe du er bekymret for eller vil klage over. Han kan litt svensk men er best på engelsk.

Ratnavandana ble ordinert i 1983. Etter å jobbet suksessfullt for et at de store plateselskapene gav hun slipp på det konvensjonelle livet og kastet seg ut i dharma praksis. Hun bodde lenge på Taraloka, et retrettsenter for kvinner. I en alder av 51 bestemte hun seg for å hengi seg fullstendig til å tjene andre gjennom buddhistisk praksis og startet et liv i sølibat. Hun leder retretter basert på den legendariske Japanske mester Hakuin, og Brahma Viharas – de fire gudommelige sfærer: medfølelse – medlidelse – medglede – sinnsro. Du kan lære mer om Ratnavandana her

Advayasiddhi

Advayasiddhi

Lærer

Advayasiddhi mødte Buddhisme og Triratna i 1997, og blev ordineret i 2007. Hun er det eneste danske ordens medlem, og har undervist i dharma og meditation siden 2000, også her i Norge. Advayasiddhi har en meget jordnær tilgang til praksis, og lægger vægt på hvordan Dharmaen kan gøre en forskel for os her og nu, i den hverdag vi nu engang har. Og så elsker hun kaffe, meditation og at hænge ud med andre buddhister.

Tejananda har praktisert buddhisme og meditasjon i over 40 år og ble ordinert i 1980. Siden den gang har han jobbet i en vegetarisk kafé i Croydon, hjulpet med å etablere Bristol Buddhist Center, jobbet for Karuna Trust, skrevet en bok som introduserer buddhismens grunnleggende buddhistiske vei til oppvåkning og undervist i meditasjon og dharma i mange deler av Storbritannia, Europa og USA. Tejananda har vært en del av lærerstaben ved Vajraloka retrettssenter i Wales siden 1995 og ble senterets leder i 2001. Han er spesielt nysgjerrig på det å bruke oppmerksomheten eller bevisstheten til å oppdage virkeligheten her og nå.

Sagaramati

Sagaramati

Lærer

Sagaramati ble født i Skottland, tjent på ubåt i Royal Navy, og ble ordinert i 1977. Han er spesielt interessert i å studere tekster og spesielt de gamle buddhistiske tekster og filosofer. Sangharakshita oppmuntret han til å forfølge sin interesse på universitetet og Sagaramati tok en doktorgrad i buddhisme. Den ble utgitt under tittelen «Nietzsche og buddhisme: En studie i nihilisme og ironisk slektskap.» Han var med på å starte the Manchester Buddhist Centre og bodde lenge som lærer ved Vajrakuta retrettsenter for buddhistiske studier. Nå bor han i Wales og er en uredd kritiker av alt som er kritikkverdig og har en urokkelig tro på Buddhas lære – det som virkelig er Buddhas lære vel å merke!

Maitridevi ble ordinert i 1999 og tilbrakte 19 år i Cambridge i Windhorse:Evolution – en buddhistisk bedrift. Etter at hun forlot windhorse: evolusjon tilbrakte hun to år som nomade der hun hjalp til med å lede og støtte retretter, jobbet med Buddhafield, og som frivillig på Taraloka. Maitridevi ble spurt om å bli med i Taraloka-teamet på grunn av hennes forkjærlighet for samarbeid og det å leve kollektivt. Hun er også motivert å bidra på et retrettssenter som drives av kvinner for kvinner som er en ganske unik situasjon. Personlig har hun en kjærlighet til å meditere i naturen, svømme i elver og skjule seg i skogene, og hennes lidenskap er å utforske hvordan man skal engasjere fantasien i praksis.

Dhivan

Dhivan

Lærer

Dhivan Thomas Jones vokste opp i Somerset, England. Han dro til Lancaster University hvor han tok en BA i religionsstudier, en MA i filosofi, en i Sanskrit og Pali og en doktorgrad i kjærlighetsfilosofien. I 1992 begynte han å betrakte seg som en buddhist, og i 1997 flyttet han til Cambridge for å bo og jobbe med buddhister, først i Windhorse: Evolution, en buddhistisk bedrift, og deretter på Cambridge Buddhist Center. Nå bor han i Cambridge og underviser filosofi og religion for the Open University. Les mer her.

Maitrighosha

Maitrighosha

Lærer

Maitrighosha ble født i Mexico. Etter å ha vært engasjert i orientale og filosofiske bevegelser kom han i 2002 i kontakt med Triratna Mexico Buddhistsenter – og var kommet hjem. I 2004 flyttet han til Cambridge i Storbritannia for å fordype seg i dharma mens han jobbet for den buddhistiske bedriften Windhorse-Evolution og forberede til ordinasjon. I 2009 ble han ordinert og flyttet i 2014 til Oslo for å bo med sin venn Sraddhapa. Her hjalp han Oslo Buddhistsenter i overgangen fra et bitte lite- til et lite buddhistsenter. Nå bor han i Guhyaloka, et retrettsenter i fjellene i Spania som støtter menn som blir ordinert.

Ratnaghosha

Ratnaghosha

Lærer

Ratnaghosha ble født  i Irland i 1955. Som 22-åring gav han opp sin karriere som regnskapsfører og flyttet ut av leiligheten sin for å søke meningen med livet. Seks år senere oppdaget han buddhismen gjennom et skjellsettende møte med en Srilankesisk munk i Vest-Berlin. Året senere, i 1984 fant han London Buddhistsenteret og begynte å hjelpe der han kunne. Jo mer han hørte av Sangharakshitas klare og kompromissløse fremstilling av dharma, jo mer ble han overbevist om at han ville dedikere livet sitt til buddhismen og ble ordinert i 1988. Han har blant annet jobbet som personal-direktør / Åndelig Venn – i den buddhistiske bedriften Windhorse:Evolution, og som styreleder ved London Buddhist Centre og Cambridge Buddhist Centre.

Rijumitra

Rijumitra

Lærer

Rijumitra ble involvert med buddhismen i begynnelsen av 1989 og deltok på et meditasjonskurs for nybegynnere ved Leeds Buddhist Center. Han ble umiddelbart truffet av vennligheten til de andre menneskene og deres undrende holdning til livet. Da han senere dro på retrett på Vajraloka for første gang i 1991 var det noe som skiftet i dypet av hans vesen og han skjønte at han kunne endre seg. Det var en virkelig lettelse. Siden har Vajraloka vært et spesielt mytisk sted for Rijumitra. Han ble ordinert i 1996, sammen med Gunaketu og jobbet i seks år for buddhistsenteret i Leeds før han flyttet til Vajraloka: http://www.vajraloka.org/about/team/rijumitra-profile.


Tilfluktsmitraer - De som trener til ordinasjon

Mitraer har gjennom en seremoni erklært at de ser på seg selv som buddhister, lever ut buddhas etikk og ser på Triratna som sitt åndelige hjem. Tilfluktsmitraer forbereder seg også til ordinasjon i Triratna buddhistorden.


Dennis J

Dennis J

Tilfluktsmitra

Gled dere fordi hvert sted er her og hele tiden er nå: Grip øyeblikket og tid.

Eva B

Eva B

Tilfluktsmitra
Thomas K

Thomas K

Tilfluktsmitra

Å praktisere i et buddhistisk fellesskap er helt avgjørende for meg. Hver dag er en oppdagelsesferd og oppmerksomhet er virkelig revolusjonerende.




Lær mer...

Om Oslo Buddhistsenter og Triratna buddhistfellesskap

Historie og fokus


Historie

Triratna buddhistorden og buddhistfellesskap er et verdensomspennende nettverk av mennesker som prøver å engasjere med Buddhas lære i dagens verden. Vi er hverken munker, nonner eller lekfolk. Vi er simpelthen buddhister på forskjellige stadier av engasjement og forståelse som på best mulig måte lever ut etikken i Buddhas lære.

Triratna er et sanskrit begrep som betyrt “tre juveler”: Buddha, dharma (hans lære) og sangha (fellesskapet av de som praktiserer læren). Sangharakshita, som grunnla Triratna buddhistfellesskap og -orden understreker at det er å søke tilflukt i disse juvelene som gjør en til en buddhist. Dette ligger bak alt vi gjør ved Oslo Buddhistsenter.

En økumenisk tradisjon
‘Økumenisk’ refererer til felles elementer når det blir brukt i en åndelig sammenheng. Triratna er økumenisk fordi vi ser forbi forskjellene hos de forskjellige buddhist-gruppene, til de felles prinsippene som ligger bak. Vi trekker inspirasjon fra hele den buddhistiske tradisjon som er integrert inn i et fullstendig sett med praksiser.

Vennskap og sangha er sentralt
Vi legger vekt på vennskap, og både horisontalt vennskap, som betyr vennskap med andre som har mer eller mindre samme nivå av praksis som oss selv og vertikalt vennskap. Mange tradisjoner i øst fokuserer på vertikalt vennskap med en lærer/ guru. Tendensen i vårt samfunn er å isolere oss, så derfor fokuserer vi på de muligheter vennskap gir til å gi slipp på gamle vaner, barrierer mot andre og verden omkring oss.

Les mer her

Styret og sikkerhetsnett hvis noe går galt

Oslo Buddhistsenter - Triratna buddhistfellesskap er registrert som en forening med organisasjonsnummer.

Styret i foreningen er:

Styreleder: Gunaketu
Nestleder : Muditadevi
Regnskapsfører: Ingrid Rødnes
Styremedlemmer: Ingrid Aalstad, Thomas Kaiser, Erlend Thune, Eva Brodersen

HVIS NOE GÅR GALT
Mennesker er mennesker og ikke buddhaer, og noen ganger klarer selv ikke buddhister å gjøre det som er sunt eller til å med følge loven. For å forebygge kjønns- eller seksuelt trakassering og overgrep ved Oslo Buddhistsenter og håndtere situasjonen hvis noe slikt skulle skje har vi følgende retningslinjer. Det er forpliktende for alle ordensmedlemmer, mitraer, venner, ansatte, instruktører og frivillige.
Der finner du også kontaktinnformasjon.

Retningslinjer mot kjønnstrakassering, seksuell trakassering og overgrep ved Oslo Buddhistsenter

Til den som utsettes for trakassering eller overgrep eller vet om det.

Til den som utsettes for kjønnstrakassering, seksuell trakassering eller seksuelle overgrep:

 

Styret i OBS har full forståelse for at den som utsettes for kjønnstrakassering, seksuell trakassering eller seksuelle overgrep kan ha utfordringer med å ta det opp med både den som har utført atferden og OBS. Likevel, av hensynet til deg selv og av hensyn til de øvrige i miljøet i OBS, oppfordrer vi til at saken gjøres kjent. Det er viktig at lovbrudd anmeldes slik at de det gjelder blir stilt til ansvar og kan lære å endre atferd.

 

Det er misforstått “snillhet” ikke å si ifra.

Melde fra til styret i OBS

For å forhindre videre uønsket atferd i miljøet i OBS er det viktig at styret gjøres kjent med saken.

Dette kan meldes på to måter

 

Melde fra til en fortrolig person i OBS

Vi i OBS ønsker å å ta vare på de som blir utsatt for uønsket atferd, og har samtidig forståelsen for at det kan være en terskel for å melde fra til styret. Ta derfor gjerne opp saken først med en uavhengig person du har et nært forhold til i OBS, som kan ta opp saken videre med styret.

Retningslinjer mot seksuell trakassering